Arkeologi

Vad kallas formationen?

Människor har byggt den här typen av formationer av flera olika orsaker genom tiderna, och den kulturella betydelse av dem kan variera från person till person. Det äldsta mönstret man hittat av de här slaget är från 400 f.Kr. Det återfinns på ett antikt mynt från Knossos i Medelhavet.

I Finland har man hittat formationer av det här slaget både som kykmålningar i medeltida kyrkor och som stenformatioer vid kusten. Någon har kanske gjort dem som magiska mönster, eller som en plats där man lekt. Lite som när man ritar upp mönstret för leken Hoppa hage. Ingen vet med säkerhet varför.

Intressant nog offrar många ännu idag ett mynt under mittstenen i dem. Man gör det möjligen i syfte att få lycka med på en resa.

Här vill vi veta det namn den går under i svensk-Finland. Fornlämningen på bilden finns i Svartliden i Närpes